O spánku miminek

Neznám snad více omílanějšího tématu než je spánek dětí. V těhotenství neustále posloucháme věty typu: Hlavně se teď pořádně vyspi, protože na pořádný spánek můžeš v následujících dvou letech zapomenout. Jenže když pak někde zmíníte, že vaše půlroční miminko ještě nespí celou noc, nebo že spí nedej bože s vámi v posteli, je najednou oheň na střeše. To jsi podcenila spánkový trénink, budou říkat někteří. Mělo by se co nejdřív naučit usínat samo!  Jak je to ale se spánkem miminek doopravdy?

 

Možná si někteří pamatují ještě ze střední školy, že lidský spánek má několik fází. De facto probíhá ve dvou režimech – REM (rapid eye movement neboli rychlé oční pohyby) a NREM (non – REM, tedy opak REM). Ty se v průběhu spánku pravidelně střídají. REM fáze se vyznačuje aktivní mozkovou činností, téměř takovou, jaké je náš mozek schopný za bdělého stavu. NREM naopak charakterizuje útlum mozkové činnosti a uvolnění. Právě v této fázi si nejlépe odpočineme, a právě proto zahrnuje tato fáze u dospělého člověka přibližně 80% celkové doby spánku.

 

K tomuto stavu však člověk musí doslova vyrůst. Novorozenci nemají spánek rozdělen na REM a NREM fázi, ale na cykly aktivního a klidového spánku, které se střídají už po zhruba 30 minutách. Jeden celý spánkový cyklus tak netrvá déle než hodinu. U novorozenců je to mimo jiné proto, že mají malý žaludek a musí tedy častěji jíst. Postupně se sice spánek stává plynulejším, ale až kolem 5 let se klidová fáze spánku začíná podobat NREM režimu dospělého člověka. Tato změna je tedy postupná, a velmi individuální. Rozhodně nejde naučit ani urychlit. Je to neovlivnitelný fyziologický proces.

 

A proto je normální a přirozené, že děti nedokážou spát celou noc. Je normální a přirozené, že se často budí a potřebují pomoct s opětovným usnutím. Je normální a přirozené, že k usínání potřebují kontakt, že vyžadují naši přítomnost. Tím, že jim ji dopřejeme, je nerozmazlíme. Naopak. Pokud se budeme snažit už od narození naplnit jejich potřebu kontaktu a blízkosti, dopřejeme jim ten nejlepší základ pro jejich zdravý vývoj. Protože právě zdravý spánek je podle mnoha odborníků důležitým pilířem spokojeného života. A jestli se ptáte, v jakém věku se vytváří základ pro správné spánkové návyky, můžete třikrát hádat. No jasně! V prvních letech života. Tak zapomeňte na chytré poučky z chytrých knih, vykašlete se na to, co říkají ostatní, a běžte se přitulit k vašemu miminku. Jednou, dvakrát, stokrát, tisíckrát. I tak je to jen strašně krátká doba, kdy nás vedle sebe budou chtít, užijme si to. Bez výčitek, bez stresu, bez pochyb. Spolu.

 

Autor: Ester Bezděk