Jak se připravit na šestinedělí

Všechny ženy se připravují na porod. Od chvíle, kdy zjistí, že jsou těhotné, se pro většinu z nich stává porod tématem číslo jedna. Knihy, kurzy, zkušenosti… to vše s cílem zvládnout příchod miminka na svět co nejlépe. Měla jsem to stejně. O porodu jsem věděla první poslední, byla jsem připravená na všechny možné scénáře, byla jsem si vším jistá… O  to víc jsem byla zaskočená tím, co přišlo potom.

 

Zatímco o porodu se v současnosti hodně mluví, existují stovky knih, jak se na něj připravit, můžete navštívit všemožné předporodní kurzy a získat docela slušné povědomí o tom, co vás čeká, šestinedělí je tabu. Tedy, to pravé šestinedělí. Kdekdo vám řekne, že je to posvátný čas, který byste si měly co nejvíc užit. Že se máte naladit na svoje miminko, hodně odpočívat a dobře jíst. Což o to, to je samozřejmě pravda. Horší je, že vám už nikdo neřekne, že to bude těžší, než jste si myslely.

 

Ať už jste totiž měly porod sebelepší, vždycky je to obrovská zátěž a tělo se po něm (a po celém těhotenství) musí dlouho hojit a regenerovat. Všechno vás bolí, nemůžete si pořádně sednout, nemáte sílu. A ta únava! Do toho se vám po pár dnech nalejou prsa, takže mlíko teče úplně všude. Když máte štěstí, teče i tam, kam má. Když ne, musíte ještě řešit problémy s kojením. I ty jsou, bohužel, častější, než bych si třeba před prvním porodem myslela. K tomu všemu držíte v náručí toho malého novorozenečka, se kterým si nevíte tak úplně rady. Vypadá tak bezbranně. Možná máte strach, že mu ublížíte. Možná pláče a vy nevíte proč. Možná máte chuť plakat taky. Ono se není čemu divit, poporodní hormonální koktejl může v jednu chvíli namíchat naprostou euforii a radost a o sekundu později naprosté zoufalství.

 

Jednou větou? Je to normální. Tohle všechno a ještě mnohem víc. Takže, abych se vrátila k tématu, na šestinedělí se připravit nedá. Musí se zažít. Ale! Moc pomůže, když ho zbavíme tabu, abychom alespoň trochu věděly, do čeho jdeme. Abychom věděly, že je normální hodně plakat, hodně se smát, mít mlíko všude, mít strach, být celá rozbolavělá, mít týden neumyté vlasy a doma nepořádek a chaos. A víte co ještě pomůže? Nemít na sebe v tomhle opravdu posvátném čase přehnané nároky.

 

Připravit si dopředu všechno, co bude třeba – pro miminko i pro vás. Navařit do mrazáku. Udělat si zásoby rychlých a výživných potravin. Vykašlat se na bordel. Dovolit si být celý den v pyžamu. Umět si požádat o pomoc – s úklidem, vařením, čímkoli. Netrápit se tím, že nic nestíháte a nezvládáte (ono si to časem sedne, vážně!). Užít si chvilku pro sebe – třeba v teplé sprše. A hlavně – nesrovnávat se s ostatními. Na instagramu to sice může vypadat, že někdo zvládá týden po porodu výlet na Sněžku, ale upřímně? Po porodu jsme všechny zralé leda tak na to dát si nohy nahoru a kojit, spát, kojit a spát. Sžívat se. A jen tak být. Vy a vaše miminko.

 

Autor: Ester Bezděk, IG @esterbezdek

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení